nasib kan lain-lain

ni bukan entry sedih2
ni cuma luahan rasa seorang ibu
yg terkadang tak kuat semangatnya bila diduga

alkisah citenya..
sabtu minggu lepas aku ngn iwe pegi sekolah si abg amek repot kad.
borak2 ngn cikgu dia.. tanya ape progressnya
so far, ada la sikit peningkatan walaupun tak ketara.

tapi yg sendu tu buleh pulak la si laki bini ni borak camni masa on the way blk dari sekolah tu...

si bini la yg stat dulu "yang, mesti bestkan kan kalu abg join team bola sepak"
ntah bengong ape ntah, gitu tiba2 tertanya kt si laki.

yg laki pulak buleh sambung layankan imaginasi karut si bini...
"ha'a kan.. mesti nanti dia sibuk mintak kasut bola, pastu petang2 bleh la abg praktis sama2 ngn dia" gitu la serba sikit perbualan si laki bini ni.

tak sedar punya lah tinggi memasang angan.
bukanlah tak berpijak di bumi nyata cuma terkadang tu secara tak sengaja akan meluahkan angan2 di hati, berangan tu kan ke indah.
maka sedikit sebanyak juga akan membandingkan si dia ngn org lain yg sebaya dengan dia.
pastu bila sedar diri, mula lah rasa sedih melanda jiwa
sebab tau yg angan2 itu takkan menjadi kenyataan

bila aku diduga sebegini aku rasa orang lain amat bertuah
walaupun aku tak rasa nasib aku seteruk mana
tapi bukan senang utk menerima kenyataan pada mulanya
sekarang bila ada yg bertanya
bila ada yg memandang dia sebegitu rupa
aku lebih bersikap terbuka
walaupun nun jauh dlm hati hanya tuhan je yg tau ape rasanya
dulu2, memang selalu jugak menyalahkan takdir
tapi sekarang aku belajar menerima..
dan belajar menjadi redha

sebenarnya payah tau nak buat hati ni kuat
cuma kadang tu try jugaklah mengingatkan diri ini ada satu hadith tu yg aku baca tu..
di mana menyatakan yg manusia ni hanya punya 3 hari saje. hari kelmarin yg telah berlalu. besok hari yg belum mendatang dan hari ini di mana kita hanya perlu tumpukan segala tindak tanduk dan perbuatan kita hanya kepada sang pencipta.
indahnya kalau dapat dipraktikkan sebegitu rupa.
tentu boleh hilang gundah gulana di jiwa.

sejak dua menjak ni kalau ada masa aku suka layan cite ni
sedihnya, dua tiga kali tengok pun meleleh air mata
xde tisu pun xpe, lap pakai baju
sampai basah2 baju lengan baju sume, bengong kan
pastu malu sendiri bila si kenit dok pandang muka mak dia yg serabai
dan aku suka nak relatekan cite ni ngn nasib aku
ye..betul. tak semuanya org bernasib baik dlm dunia ni
tapi walau macamana teruk pun kehidupan kita di dunia ni, yg lebih penting adalah macamana cara kita utk menghadapinya. itu yg lebih penting




0 comments: