uniform

dah dekat 2 bulan sekolah baru semalam dapat uniform.
3 helai sumenya. waa..makcik kecit tu sgt teruja
aku blk kije je, trus dia tunjuk uniform baru dia kt aku
so, pagi tadi try la pakai uniform baru.
dah cam badut sarkas plak skali pandang.
ngan besarnya, lengan baju ngn seluar buleh lipat 2 kali.
dah tu aku rasa cam panas je material nya
tak sesuai la kot utk budak tadika depa buat baju
tambah2 long sleeve cenggitu
so aku cakap kt teacher dia uniform tu aku gilir2 je
seminggu 2x je ke. the rest pakai tshirt biasa
lebih kan? mak budak yg over, anak tak de komplen pun.
meh kita tengok makcik kecit ngn uniform barunya..

tangan takleh blah, asek peace manjang. dah2 la tu nak oi

aku tingat masa register kan dia kt bondamama awal tahun hari tu.
teacher dia ada tanya aku farisya dah kenal abc blum?
bukan nak kata ape la kan, aku rasa budak2 zaman skang umur 3-4 tahun rata2 dah kenal abc sampai z kot, 1 sampai 10 tu cam kacang je kot.
tu yg masa register bulan lepas teacher dia bgtau so kalu dah kenal sume tu dia target ngn confidentnya dlm masa 3-4 bulan budak tu akan bleh membaca.
aku macam.. mak aih..
"4 bulan dah boleh membaca? biar betul?"
tp malas nak cakap byk sbb tadika tu pun baru je bukak.
nama tadika tu pun baru 1st time aku dengar. aku anta kt sini pun sebab sgtlah dekat ngn umah (blakang blok umah je so bibik bleh fetch dia blk hari2)
lagipun aku tgk cikgu yg mengajar tadika tu pun jaga baby at the same time sebab kekurangan tenaga pengajar (ye, boleh kata tempat ni lebih pada nursery sbb aku tengok bby bwh setahun je yg ramai kat sini)
frankly, aku x expect apa2 pencapaian mengejut dr anak yg umurnya blum pun cukup 4 thn bila anta dia masuk tadika. bagi aku, dia kecit lagi.. aku antar dia p skool pun nak suh dia berkawan2, bagi dia hepi2.
kadang bila pikir balik, para cikgu2 ni kalu nak target pun biarlah bertempat.
kalu ko ckp by end of the year nak suh budak tu pandai membaca macam ok la kan.
logik gak bila dipikirin. ini, letak target bagai, then bgtau kat mak bapak budak.
then by the time ape yg ko promise tu takleh nak deliver, tak ke sikit sebanyak hilang dah confident mak bapak kt nursery ko? betul x?




eh, kata nak pikir positif...
takpe lah cikgu, kita tengok je la by april nnti mudah2an bleh dah membaca budak2 ni termasuklah makcik kecit kesayanganku ini.. insyaallah...

0 comments: