sori adik, ibu tak sengaja

cite hari kemarin.
hari ahad, cam biasa la. dah nama pun cuti maka terbangun pun lewat sket. lewat sket je dari biasa. itu pun nasiblah sebab budak berdua tu dah bangun awal. diaorg la yg secara tak langsung mengejutkan aku.
Budak berdua tu bila dah siap mandi sume bersantai tengok cd upin ipin. balik2 upin ipin. tak jemu-jemu.
aku plak sesambil tunggu mesin membasuh baju, aku goreng mee, utk sarapan merangkap makan tengahari sekali gus.

"ibu, tolong amikkan, adik nak beskut" tetiba je si kenit tu dah ada sebelah aku.
time kita nak masak time tulah dia sibuk nak macam2. dah nama pun budak kan. cepat je tangan aku ambik tin beskut, keluarkan beskut masuk dlm mangkuk bagi kat dia.

"dah, pi makan kat sana" aku sambung balik masak.

"nanti adik nak lagi ibu amikkan ye, adik kan masih small.."
nak tergelak aku. dia nak cakap dia rendah. nak ambik sendiri tak sampai. masih small pulak jadiknya.
yelah, dah mak nya pon tak cakap omputih kt umah, gitu la jadiknya.
siap je goreng mee, pastu aku pun sambung la menyidai baju kt luar.

"ibu.. ibu, sini kejap" dia jerit lagi.

aku tengok dia tengah buat puzzle. bersepah2. abis sume mainan yg dlm kotak tu dah terkeluar. aku biarkan aje. mmg gitu la gayanya pun. kemas pun nanti bersepah balik. mlm nanti bila dia nak tido pandai la dia kemas sendiri.
nak suh aku ngadap dia la tu sama2 buat puzzle ngn dia.

"nnti ye ibu jemur baju dulu" aku sambung kije.

setel jemur baju, pegi dapur. tengok lantai dapur dah melekit2. mop la tang dapur tu sikit. dah alang2 pegang mop, aku mop skali sampai ke belakang. dah nama pun belum mandi. baik skali harung berpeluh. karang dah mandi, xde nya nak buat sume ni.

"ibu..ibu" aku dengar adik panggil lagi

tak sempat aku nak jawap bila aku toleh tengok dia dah BELEBAB!!! jatuh terduduk kat belakang aku.

"HA KAN IBU DAH CAKAP JANGAN MAIN KT SINI, LICIN NI" mengalahkan sora mak king kong aku memekik. Terkejut si adik. Dah la budak tu sakit jatuh terduduk gitu.

Aku tengok mata dia dah berair dah.

"DAH BANGUN PEGI SANA" aku buat2 sambung mengemop. aku malas nak pujuk nanti lagi sakan dia melalak.

Aku tengok je dia bangun pelan2, pastu kutip buku dia. Agaknya dia dtg tadi ntah nak tunjuk ape yg dia buat ngn buku tu kt aku.

Cepat2 aku sambung mengemop, kang aku tinggalkan sekerat jalan aku pulak jatuh terkangkang kelicinan di situ.

Ada lah dlm seploh minit lepas tu aku baru perasan senyap sunyi je budak2 ni. musykil plak aku dibuatnya.

skali aku jengok depan tv tengok budak yang jatuh tadi dah ketiduran. elok je dia parking gitu pun buleh tido. alahai... tetiba sebak plak aku dibuatnya. Sayu hati aku tengok dia dah tido bersepah gitu.

Ape la yg dia buat sampai kan aku menjerit2 kalah mak tiri kat dia tadi. Teruk betul aku ni. Inilah salah satu kelemahan aku. HANGIN.
Dari dulu sampai la ni. cuma skang ni aku rasa aku dah banyak berusaha utk mengurangkan tahap kehanginan aku ni, almaklum umur pun makin meningkat, takut nanti cepat kena sakit jantung pulak bila asyik hangin memanjang. Sape pun x suke nak hangin tak tentu pasal tapi kengkadang benda tu jadik di luar kawalan. Bila hangin tu dah datang takleh nak kontrol2 dah. Dah marah-marah baru nak rasa menyesal. Dah tengking-tengking baru rasa ya allah teruknya aku ni. Apalah salah budak tu pun sampai camtu skali aku memekik kt dia tadi.
Aku tenung muka dia yg tengah tido tu, lama..

Sori adik, ibu tak sengaja marah adik. ibu memang jahat... :(

0 comments: