mati tu pasti

tajuk mcm kuliah maghrib plak.
ni gara2 insiden pagi tadi la ni
sampai skang dok teringat2
mau tak nya, nampak eksiden dpn mata
sebenarnya byk kali dah terserempak ngn eksiden
tapi sbb yg ni dpt tengok ngn mata kepala sendiri
tu yg cam troma plak jadinya

citenya aku nak p kije td
masuk dah la lambat.
dkt kul 11 dah
tu sebab bwk kete pun ala2 kt litar sepang
ceh..ayat takbleh blah. kete pun dah nak roboh mcm kan boleh nak pecut kan
elok kuar je jln besar meru tu dah nampak kete berbaris...panjang
pelik, napa plak la kan jem time2 camni. kalu pagi tu mmg tak heran la
skali tengok nampak trak polis kt tepi jalan.
nampak la skali polis2 dok kawal trafik.
biasa lah owg kita. ada eksiden, sume pakat tengok, tolong nye tidak.
so mengesot2 la kete2 yg berbaris2 ni
elok je aku lalu tempat kejadian tu, aku nampak polis dok angkt mayat yg dah ditutup ngn plastik itam. siap nampak sebelah kaki dia dah terkulai2
yg lagi menyedihkan hati aku nampak sorang pompuan menyangkung kt tepi jalan tu tekap pipi ke kepala dia ngn sweater, skali imbas nampak la seluar dia koyak2 dan berdarah2 dah.
agak2 aku si pembonceng kot, tak pun dia yg bwk moto
muda lagi orgnya
si kete2 ni pun mengesot2 la meninggalkan tpt kejadian
dah jauh pastu baru nampak moto dia yg dah tak rupe moto dah
terdampar tp jalan
ntah eksiden ngn ape pun aku tak pasti
kecut perut aku time tu.
dan2 berhemah je bawak kete.
pastu trus rasa xmo dah bawak kete laju2 pasni

aku dok terpikir, mesti sedih gila kan
mesti pilu rasa hati org2 yg ditinggalkan secara mengejut camtu kan
si mati tu mesti bapak atau anak atau laki pada seseorg
tapi tu dah ajal dia, dah ditentukan begitu caranya
turn kita plak nanti
tak tau camne caranya
bila la pulak detiknya
tak mustahil kan, ntah2 besok ke, lusa ke

kadang2 aku terpikir, mana satu lebih menyeksakan.
yg meninggalkan atau
yg kena tinggal.
tp rasanya mesti la yg kena tinggal lagi terseksa
sbb mesti kita teringat2 kenangan dgn org yg meninggalkan kita tu.
tu satu.
buatnya pulak rindu
camne la gaya nak melepas rindu pada yg dah takde
ish.. takbleh nak bayangkan la camne
tapi mintak jauh kan la benda2 camni jadik kt kita
sebab kadang tu eksiden ni time kita berhati2 pun
org lain punya kecuaian, kita pulak yg kena

kalau la kan
Tuhan tu beri pilihan bab mati ni
aku harap biarlah aku dulu yg meninggalkan
sebab aku tau aku tak sekuat mana utk meneruskan hidup
bila yg tersayang lebih dulu meninggalkan
tapi ajal maut tu kan di tangan Tuhan
eh. melalut ke laut plak dah aku ni
cite pasal mati2 macam kan amal dah byk sangat kan

akhir cite, pandu berhati2, ingat lah org yg tersayang

0 comments: