mural,mural on the wall

salam...

tingat aku cite 2 hari lepas.
masa tu aku balik kije. sampai umah dekat pukul 6 lebih.
pastu trus naik atas letak beg, tukar baju siap2 nak masak cam biasa.
bila turun je bawah si ture (adik aku merangkap bibik sementara waktu) dok tanya.

"bila masa adik conteng dinding bilik belakang tu?"

aku pelik. conteng dinding?

"dinding mana?" aku tanya dia balik

"ko pegi tengok bilik belakang tu"

aku pun pegi la tengok. ni takde lain, mesti kije itu kecit punya budak. dia sudah buat cantek punya mural kat itu dinding. bukan sikit2, seluas2 dinding tu dan berconteng. kalerful lagi. dulu tu bilik bibik. la ni bibik dah xde kadang dia berdua berkubang kat situ. tapi ntah bila masa dia menyonteng pun tak pasti

aku trus..."adik, nape adik conteng kt dinding?" elok je aku tanya, takde marah pun.

dia diam. aku tengok dia duduk buat puzzle upin ipin yg halus2 tu. tunduk je, muka sket tak pandang aku. aku tanya lagi. adalah 2-3 kali. pun sama, kaku takde jawapan. aku pun stat la kung kang2 masak.

tapi sama masak tu kejap2 aku panggil dia. saje je, bagi modal ajak dia borak, siap konon2 tanya dia buat ape la. biasanya kalu tak tanya pun dia yg rajin cerita macam2 kt aku. kadang tu siap nak tolong aku masak. ni tak. diam je dia, rasa bersalah la tu.

"adik tau tak nanti bila ayah balik, mesti ayah marah. ibu tak tau nanti ayah rotan.." saje aku takut2 kan dia.

xde respon. ok takpe, masuk maghrib dengar dah azan aku suh dia tutup tv. dia bangun amik remote tutup tv. pastu duduk balik buat puzzle. tapi aku tengok puzzle nye camtu gak. biasa kalu dia buat kejap je dah siap.

tak lama pastu dengar kete iwe masuk porch. skali aku tengok nampak adik menonong masuk bilik belakang tu. aku intai. rupa2nya dia bawak pemadam, try nak padam hasil kije tangan dia tu. manakan buleh. siap ada pakai crayon bagai. alahai anak aku. sian pulak aku nengoknya. pandai pulak takut kt ayah dia.

tapi diam2 aku tengokkan je. beriya2 dia. pastu aku masuk bilik tu tanya dia..

"boleh ke padam?"

dia diam. senyap je.

"takpelah, nanti kita cat lain ye" aku sambung lagi.

aku try pujuk. kesian pulak tengok rupa dia masa tu.
tak sangka takut jugak dia ngn ayah dia.

barulah nampak dia senyum. pastu keluar bilik lari2 pegi bukak kan pintu kat ayah dia.
bila dah lepas semayang sume baru aku suh iwe tengok hasil kije tangan anak dara dia.

sengih je ayah dia tengok..

masa kitaorg tengah makan tu ayah dia tanya la apesal dia conteng kt dinding. selamba je dia cakap..

"kan adik dah suruh ibu belikan tulis2 yg macam timmy time tu" ha kau. bernas dia jawap soklan bapak dia.

memang pun dia ada cakap kt aku bila tengok katun timmy time tu kan ada si timmy lukis2 kat whiteboard tu, dia nak whiteboard camtu. aku iye kan aje. tak padahal bukan aku perasan sgt pon. dah la aku ni pelupa. tak teringat langsung pun nak carik.

"alah, takpe lah ayah, nnti kita cat" dia sambung lagi, eh eh pandai dia copykat ayat ibu dia, konon bagi suggestion bernas la tu kt si ayah.

tu le citenya, so masa aku balik kije semalam nampak dia dah tersengih2, mesti dia ingat aku dah beli la tu. mana la ada masa nak carik pun. nasib baik la ayah dia belikan jugak whiteboard tu semalam. sampaikan lewat ayah sampai umah. sengih lebar dia dpt tulis2 tu..tapi bagus jugak la ada benda tu. makcik kecit tu kan suka berangan jadik cikgu. bleh la hari2 dia berangan jadik cikgu sesambil ajar abg faris skali :)

sekian saje, perot dah lapor, nak pegi tapau lunch, tata...




0 comments: