bertukar kaler

Alkisahnye, bilik air tingkt atas umah aku bocor sejak bulan lepas lagi. dah 4 org indon iwe bawak balik suh betulkan tapi hampeh belaka! tak ok jugak.
yg peliknya takde orang guna bilik air tu pun air menitik2 kuar ke bawah. ntah air dr mana pon aku tak tau. last skali check2 ada sorang pakcik indon tu cakap tangki air kt atas umah yg problem. ntah, aku malas nak amik tau apa yg rosak janji dia buleh repair cukup.
sebab nye amatlah mendatangkan stress. ada ke kat atas yg bocor tapi yg efek teruk tu jadik kat cabinet dapur tingkat bawah. aiyohh.. cabinet dapur aku tu dah la tak bape nak mahal regenya. jadik nye cabinet tersebut idoklah kayu solid yg bila dah diserap air ianya pun mengembang dan meleding lah lagaknye. paham ke tak aku cite ni eh? takpe buat2 je la paham.
bila dah jadik camtu aku pon ngn otomatiknye jadik menyampah sebab nak kena panjat dan letak bekas besar atas cabinet tu nak tadah air bagai.

nak dijadikkan cite, awal bulan lepas masa kitorg balik kelantan 5 hari, ditakdirkan time tu ujan lebat agaknya. sesampainye kami ke rumah, dah la ngn penat yg amat, skali tengok air dah melimpah2 sampai kena dapur. dapur masak tu pun dah berkarat kena air. yg cabinet tu plak dah berubah rupe, i mean dah mengembang sampai berkulat belah dalamnya. mengucap panjang aku time tu. tu yg nak tak nak kena repair jugak la kan.


tempat yg berlubang tu la yg kuar air.
dah alang2 merepair tu kitaorg pun decide utk deco2 la sket. maklumlah, dari pindah sini 5 thn lepas mmg xde buat renovation ape pun kt umah ni. jadiknye iwe pun upah org tu skali utk tambah cornice sket kt hall dan ngecat, bagi tukar kaler plak.

dah kata nak ngecat kan, kena la bungkus dan cover sume2 benda. part ni yg letihnye. imagine la diorg buat kije dari sabtu sampai isnin, so berkampung la kami anak banak kt atas je 3 hari tu. makan pun kt luar tak pun tapau je

sblm
oren nye mak ngah..


kombinasi kaler oren & cokelat.
suram je jadiknye, tp aku suke je

dan melarat sampai ke bilik budak2. bilik si abg tukar kaler biru muda dan adik ngan pink kaler. gugurl kan suke pink. kaler tu dia yg pilih sendiri


nampak tak seberapa tapi penat jugak la wey. bila dah siap sume nak mengemas balik, nak pasang balik curtain, nak bersihkan segala habuk2, nak angkut barang letak tempat asal. dah la bibik aku weekend je cuti. tp puas hati la ngn hasil nya, rasa cam baru pindah umah plak..auwww. tu la kan moral of the stori lain kali time pindah rumah tu renovate ngn cat siap2 utk mengelakkan kesulitan di kendian hari. tp yg penting mintak2 bocor tu tak berulang lagi pasni

0 comments: