Turn beraya di kelantan...

Tahun ni raya kena balik kelantan sebab 2 tahun lepas dah beraya kat muar. Last year patutnya kitaorg balik kelantan tapi masa tu aku preggy kat farisya dah 8 bln x larat nak balik kelantan sebab sakit pinggang. aku takleh imagine nak menempuh perjalanan 7-8 jam dengan sakit yg teramat, kang bleh berberanak aku menahan sakit pinggang nk menyampai ke sana. kiranya ni adalah 1st time farisya beraya kt sini.

so, kitaorg bertolak balik pagi Selasa, lebih kurang kul 7 pagi gitu. Memula tu cadangnya nak bertolak lepas sahur, tapi biaselah, kalu dah ada anak kecik ni, ngan nak packing tu ini lambat la jawabnye.

Alhamdullilah, walaupun balik raya sehari sblm raya, jalan tak la jammed mana pun. Kira smooth je, dlm kul 3 tu kitaorg dah sampai. Singgah plak kat pasar beli barang2 utk masak, yelah kan dibuatnye malam ni announce kata besok raya, takdelah menggelupur aku nk carik semua benda mlm ni kan. aku punya tekak plak tak sah kalu time2 raya tak dapat makan kuah lodeh ngan nasik impit. So, beli la serba sket bhn mentah, plan nak buat nasik impit, kuah lodeh ngan ayam masak merah.

Sampai umah mak mentua dah kul 4.30 camtu. Penat gak sebenonya tapi sebab excited besok nak raya lepas mandi tu terus p dapur prepare ape yang patut utk masak. biasa kalu blk kelantan mcm ni la nasib aku, kalu bab masak2 sume kena handle sendiri, jadik lone ranger la, sbb en suami kan ank tunggal, so berkuntau la aku kt dapur sorang2. tambah plak farisya dok bekepit bwh ketiak nk buat kije pon jadik leceh. pelik betul budak kecit sorang ni, dia takut ngn mak mentua aku, pantang nampak kelibat org tua tu trus melalak cam kena pukul. tak biasa lagi kot. penyudahnya aku masak ayam merah je, lauk lain tak sempat sbb dah malam sgt. bhn2 utk buat lodeh aku dah prepare besok tinggal masuk dlm periuk je.

tapi yg penting jap tadi kol mk abah kt muor. mintak mahap , mohon diampunkan segala dosa. siap pesan kt mak tu jgn sedih2 sbb tahun ni kitorg tak dpt blk beraya kt muor.

p/s ; camni rupanya rasa bile jodoh dpt org jauh, sayu je rasa hati bile tk dpt beraya ngn family sendiri

0 comments: