Welcome aboard...Farisya Aunie

Entry ni adalah sambungan dr entry yang bertajuk "Diari Ibu Mengandung" yang lepas...

Second time pregnancy ni aku memang berhati2 sungguh bab menjaga makan, takut nanti gumuks gile, payah plak nak turun. Lagipun serik dah masa preggy kat faris dulu, sume badan bengkak2, hidung plak merah nyale cam ronald mcdonaldo.. seram kalu ingat balik. So, hasilnye this time preggy aku tak put on weight banyak mana pun. Lagipun sebab dah ada faris so tak reti dok diam la kat umah, ada je benda nak buat. Masa tu aku plak takde maid lagi, so sume benda kena buat sendiri.

Pengalaman mengandung kali kedua pun tak banyak beza ngn yg first dulu, xde morning sickness cuma sakit belakang tu memang takleh nak elak. Elok masuk 7 bulan je memang menderita abis sakit belakang. Nak duduk atas lantai pon xleh, mesti kena dok atas bantal yg empuk2 gitus.. Tu yang raya puasa tahun ni tak dapat balik beraya kat kelantan. Takleh nak imagine cane rasa kena dok 8 jam dlm kete nak balik sana, dok kejap je pun rasa cam nak patah dah pinggang. So, tahun ni kitaorg beraya kat Muar lagi.

Alhamdullilah sepanjang preggy memang takde masalah, cuma bila dah masuk 8 bln ke atas, baby kurang gerak. First time dulu pun camni gak. Tu yang buat aku risau sgt. Everytime p check up, dr. akan bgtau everything ok tapi sebagai orang yg penat membawak perut ke hulu hilir, of cos la aku rasa cam ade yg tak kena je. Everytime rasa baby kurang gerak je, sure trus jumpa dr. p check, kengkadang seminggu sampai 2 kali p klinik An nur kat sec 6 tu. Sampai Dr. pun cakap jgn risau sgt sbb baby dalam perut pun kengkadang ada mood. Time dia rasa ok dia byk gerak time dia xde mood tu yg dia byk tido..bleh plak dr cakap camtu, kalu betul tido ok la kan, tapi as mother kita risau gak kalu dia diam je kan??

So, times goes by, sampai la hari ahad, 4.11.07, dalam kul 9.30 pg camtu, aku and my hubby p la Poliklinik Umra utk check up. This time, we all memang pack baju baby bwk siap2 mana la tau kena tahan takde la kelam kabut. Tu pun sebab last nite memang dah rasa baby kurang gerak and dah banyak kali rasa contraction, so masa dr Ummul buat ctg, aku inform la kat dia. Dr Ummul suggest aku and my hubby either balik and datang balik next week masa due date utk operate or bersalin hari tu gak. Kalu ikutkan aku mmg dah ready utk dioperate hari tu gak. Lagipun 2 weeks before that, dr. dah bagi injection utk maturekan baby punya lung, so as per dr. said the baby dah ready kalu ditakdirkan dia kuar awal pun. At first memang aku and hubby plan to have this baby on 11/11/2007 tapi takmo take any risk and xmo dah risau2, so aku pon agree to be operate that day.

Kul 10.30 kitaorg naik tingkat 3, kat operation hall tu, tukar baju... then nurse masuk ubat bg buang ape yg patut. Tepat kul 11 pg camtu masuk operation room. Tak lama pun kat operation room tu, tepat kul 11.30 pg Nur Farisya Aunie selamat menjengok dunia. Kuat betul suara dia nangis masa tu, sempat lagi Dr Rafi yg sambut baby cakap baby ni pandai berlakon. Mana taknye masa dalam perut dia dok diam2 je sampai mummy dia risau, bila dah kuar suara dia paling kuat compare ngn 3 lagi baby lain yg lahir hari yang sama. After dr setelkan kije2 diorg, aku pun disorong masuk wad kat tingkat 2. Kalu dulu, masa deliver kat faris, lepas kena operate aku bleh tido tapi kali ni takleh nak tido langsung. Dok la terkebil2 menahan lapar sebab pagi tadi cuma breakfast roti kosong je. Sampai la kul 1 lebih gitu bila ubat bius dah wear off aku stat rasa sakit gile kat tempat operate tu. Bisa betul sampai mintak nurse bagi painkiller punya injection. Dr dtg bg injection kat b..t.t pun tak kurang gak. Nak buat cane tahan je lah, masa tu nak main2 ngn baby pun xde mood sebab sakit sgt. Nasib baik ada hubby yg setia dok meneman sampai la ke petang. Besoknye tu sebab dah boring gile dok kat wad petang tu aku pun mintak discharge. Pukul 6.30 ptg hubby ngn my mom in law dtg jemput.

So, camtu la serba sikit my experience dr pregnant sampai la deliver kat baby farisya aunie.

masih bertiga-masa ni aku preggy 8 mths
muka baru lepas operate-serabai
newborn farisya weight 3.0kg
5 days after - tak pakai baju pun bleh tido

Insyaallah, entry pasni mesti byk cite pasal si kecit ni, tp tengok mood mak dia la...kalu rajin nnti aku hapdet lagik.

0 comments: